ریتم آهنگ

ترومپت

ترومپت

ترومپت که ساز پادشاهان نامیده شده، از دسته سازهای بادی برنجی است که در محدوده سوپرانو، زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می‌تواند تولید کند. ترومپت به سازهای انتقالی تعلق دارد.
ترومپت از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لوله آن است که در بیشترِ طولِ خود، قطری یکسان دارد.
ترومپت در انواع موسیقی‌ها، مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، و موسیقی پاپ به‌کار می‌رود.
لوله ترومپت به صورت مخروطی ویژه‌ است که به دهانه‌ای ناقوسی منتهی می‌شود. لوله این ساز تا سده 15 به شکل مستقیم ساخته می‌شده و پس از آن به شکل منحنی ساخته می‌شود. بر روی لوله سه دکمه قرار دارد که اولی باعث ازدیاد طول لوله برای بدست آوردن یک پرده بم می‌شود. با فشار دکمه دوم، صوت به حد نیم پرده و با فشار دکمه سوم تا حد یک پرده و نیم پایین می‌آید.
تاریخچه
ترومپت‌های اولیه بیشتر در ارگانهای نظامی به عنوان وسیله‌ای برای علامت دادن استفاده می‌شد. صدای این وسیله هشداری برای اتفاقی بد و اعلام خطر بود. گونه ابتدایی ترومپت از چوب خیزران و بعدها از شاخ حیوانات ساخته‌ شده است و آن را در شکارگاه‌ها و هنگامه نبرد به صدا درمی‌آوردند. نوع فلزی آن را ابتدا یونانیان ساختند، بعدها نیز در اروپا نخستین ترومپت فلزی ساخته شد. در سده 7 تا سده 13 میلادی در چین به صورت ترومپت بلند نواخته می‌شد که از انواع آن می‌توان به ترومپت‌های استخوانی خاصره و صدف دریایی اشاره کرد. از دوران صفویه ترومپت اروپایی در ایران و ترکیه استفاده می‌شده ‌است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”